Mluvíme anglicky - Příběhy před spaním

Ne každý se hned hrne do hard-core metody, kdy na dítě už nikdy v životě nepromluvíte česky. Jistě existují řada možností, kdy zůstáváte českým rodičem na dítě mluvíme cizím jazykem jen při určitých příležitostech. V tomto příspěvku bych vám rád představil právě jednu z příležitostí, kdy na děti mluvit cizím jazykem.

Celou řadu nápadů, jak s dětmi zábavně mluvit jinou řečí najdete v tomto příspěvku:

https://anglickyotec.blogspot.com/2019/01/10-x-jak-na-deti-mluvit-anglicky.html


Dnešní příspěvek rozpracovává jednu z příležitostí - čas před spaním. Děti jsou v posteli, leží, už se neperou, neskáčou a čekají na pohádku.

Pro mne je právě tato část dne jedna z mých nejoblíbenějších. Nic nás nerozptyluje, nikdo nás neruší, nikam nespěcháme. Právě také i díky těmto podmínkám děti mají větší tendenci přepnout čistě do jiného jazyka a bavit se s vámi anglicky.


Síla příběhu

Příběhy obsahují mnoho slovní zásoby a gramatiky, kterou přes den běžně nepoužijete, takže je můžeme vnímat i jako pomůcku k rozšiřování slovíček a gramatických jevů. Mnohem důležitější ale je, že příběhy jsou mocný nástroj rozvoje nejen fantazie dětí, ale i jejich myšlení. To rozvíjíme jednak tím: 

  • jaký materiál dětem při vyprávění příběhu předkládáme
  • jak umožňujeme dětem se do příběhu zapojit
  • jaké my i děti klademe před, během a po vyprávění otázky


Čtení z knížky

Asi nejsnazší možnost je příběhy číst přímo z knížky. Určitě je to cesta, pokud si nejste svým jazykem jisti a potřebujete nejdříve nabrat slovní zásobu a s ní spojené sebevědomí příběhy vyprávět sám. Čtení příběhů z knížek vás jako rodiče naučí různým možnostem, jak děj rozvíjet, kdy děj nejlépe zvrátit a jak příběh ukončit. 

Máme dobrou zkušenost s "365 Stories and Rhymes for Girls". Těšili jsme se, že pronikneme do tajů světa dívek, ale knížka je paradoxně plná klasických pohádek o farmě, elfech či dracích :-)

Rekapitulace dne

Před nebo po příběhu můžete zařadit rekapitulaci dne. Zavzpomínat s dětmi na to, co se událo. Mluvíme třeba o tom, co se jim povedlo a za co se museli omluvit, případně na co se těší druhý den.

Rekapitulaci je možno zařadit i do modlitby, kdy můžeme Bohu poděkovat, vyjádřit lítost a také poprosit. Děti modlitbu zprvu jen poslouchají, ale časem se taky rády zapojí.


Improvizované vyprávění

Protože čtené příběhy raději zařazujeme už během dne, zvykli jsme si před spaním na příběhy nikoli čtené ale vyprávěné. Jinak řečeno, nemáme žádnou předlohu a jen si příběh vyprávíme podle toho, co nám zrovna přijde na mysl. Záměrně píšu nám - příběh vypráví rodič s pomocí dětí. 

1) Abychom zbytečně před začátkem příběhu nenamáhali své unavené rodičovské mozky, je snazší zeptat se dětí, o čem by pohádka mohla být. 
  • "What shall we include in the story tonight? What do you want the story about?" 

Musím říct, že se děti jen málokdy s náměty opakují, takže pohádky mají vždy jiný obsah.
Děti volí například: 
  • "Dragon, Old shed, Hot air balloon..."

Zajímavé je, že mrňousové někdy poprosí o příběh založený třeba na deskové hře, kterou jsme ten den hráli nebo na místě, které jsme navštívili.



2) Pokud pořád netušíte, jak příběh začít, ptejte se dál: 
"What was the dragon like? Was the dragon similar to someone you know? Was a girl or a boy dragon? Where did the dragon want to go?"

3) Jakmile máte alespoň jeden záchytný bod, prostě začněte vyprávět. Je to jen pohádka na dobrou noc, žádné veledílo, jsme jen rodiče a ne bratři Grimové. Nechte plynout myšlenky i příběh. Příběh začneme třeba klasicky "Once upon a time there was..." a ono už to nějak dopadne :-)



4) Abychom si během příběhu odpočinuli, je na místě dát dětem příležitost převzít roli vypravěče.
Stačí se je zeptat otázku, která je zrovna pro děj relevantní:
  • "Did the dragon notice the knight?"
  • "Was the wolf still hungry?"
  • "Did McQueen skid on the oil spill?"
  • "Was Pedro in hospital?" "Do you remember when you were in hospital?"

Přestože jsou výše uvedené otázky uzavřené a dítě na ně může odpovědět "yes" / "no", děti často i tak převezmou roli vypravěče a příběh pokračují samy.

5) Otevřené otázky dětem více zavaří mozek, ale zase se někdy dočkáte zajímavějších reakcí.
  • What did the knight do next? What did the dragon say?
  • What would have hapened if the wolf had eaten her? 
  • What did McQueen do before the race? Why did he do that?
  • How did Pedro get to hospital? Who helped him?


6) Děti často chtějí příběh prodlužovat donekonečna přidáváním dalších zvratů či postav. Někdy mám pocit, že jsem se měl na začátku vyprávění s dětmi domluvit, jak příběh skončí :-) 

7) Po příběhu se můžete doptávat dětí dále a přemýšlet nad příběhem i nad tím, jak jsme jej utvořili a proč. Většinou už jsem ale tak utahaný, že se jen toužebně odplazím do své lože. 

Tady najdete jednu nahrávku našeho večerního vyprávění

https://youtu.be/-P4Hszq2LyQ



Zdroje obrázků:
https://medium.com/@mikeschoultz/two-great-story-and-storytelling-examples-f4092bad167e

https://www.awarenessdays.com/awareness-days-calendar/national-storytelling-week-2019/

https://www.scribblelive.com/blog/2016/11/24/thought-leadership-long-form-storytelling-content-marketing-success-2/


Comments

Popular Posts